Sunday, August 28, 2011

Chapter 169: Budak kecil,


Assalamualaikum,

ini kisah 3 hari lepas. Kisah ketika aku solat tarawikh di Masjid Biru.

tatkala aku sedang solat, aku terperasan ada sepasang anak beranak- seorang ayah dan seorang anak. Anak nya tak besar mana, umur dalam lingkungan 3 4 tahun. sekali tengok memang comel. Lama lama tengok pun comel lagi.

Brother tu muka agak muda. solat dekat dengan tiang. Masa semua orang tengah khusyuk solat, anak dia baring sebelah dia. duduk tak tentu hala budak kecil tu.

Maklum lah, budak kecik kan.

Dalam hati aku terdetik, teringat dekat Jordan. budak-budak arab yang selalu duduk sebelah abah abah mereka ketika solat tarawikh. main pijak pijak kaki. tidak kurang, yang guling-gulingkan badan.


Jangan tiru aksi ini tak khusyuk dalam solat. aku cuba kembalikan fokus. astaghfirullah.

Selesai solat.aku perhatikan ja depa.

aku dapat tangkap. jemaah lain tak boleh concentrate solat sebab ragam anak dia. last last pakcik sebelah dia macam ayat brader ni. aku tak pasti apa yang pakcik ni ayatkan sebab aku nak pergi belakang untuk solat witir dah.

maklumlah, 8 rakaat je solat. tak thiqoh betul.

mungkin pakcik tu macam advice brader tu tentang ragam anak dia. sebab jemaah lain tak boleh tumpu solat barangkali.

...........

Imam seringkali mengingatkan jemaah yang membawa anak-anak kecil untuk mengawasi anak-anak masing.

Sebab depa buat riuh masa orang solat.

Budak kecil yang belum baligh kan ada saf depa sendiri. katanya saf tak sah kalau ada budak kecil belum baligh duduk dalam saf orang dewasa.

bila datang Jordan, baru tahu itu auta. wallahualam.

.........

Dekat Jordan, kalau dekat masjid, lepas solat. aku selalu kacau budak arb yang aku baik dengan parents dia. selalu juga lah aku buli depa.

geram punya pasal. ada satu famili tu. brader tu ada tiga anak. dua lelaki. 1 perempuan.

Ibrahim. Ziyad. Dhuha.

Comel. orang mesir. masa buka tahu makan. bila tanya

"enta soim?"

"laaa2"

"leessh?"

"heeeek ana!" balas budak kecil tu. geram geram geram dengan muka tak bersalah dia.

one of the good thing aku suka orang arab ni. dorang pandai jaga anak dorang masa solat. dorang letak anak dorang sebelah-sebelah masa solat. tak kisah lah saf pertama ke saf kedua.

dengan usaha dorang ni, aku rasa sedikit sebanyak anak-anak depa terdidik secara tak langsung. ye la. ayah dekat sebelah. takdanya nak main-main.

yang kagum lagi, boleh pulak budak kecil follow jemaah shaykh makmum jadi imam subuh yang aku rasakan, sangat lah lama duration kadangkala.

takda pula isu saf batal.

.............

err. pantang orang pakai rugged sikit pergi surau ja. tak bagi nak duduk belakang imam. err.

macam mana dakwah nak terus berkembang.

.........

bersyukur ditakdirkan untuk belajar luar negara. khususnya dekat Jordan. Sebab banyak benda yang dapat dipelajari.

skop minda ini terbuka luas.

hati ini sentiasa suka membanding. bukan untuk mencari kesalahan orang. tetapi cuba memahami lumrah manusia yang berlainan sikapnya di mana-mana tempat.

ambil yang jernih, buang keruh.

Biah Malaysia, beza dengan biah Jordan.

alhamdulillah, malaysia dah semakin islamic sejak dua menjak ini berdasarkan empat mata yang melihat ini.

wallahualam.


sekian.

No comments: