Sunday, December 25, 2011

Chapter 185: Nak bertunang pun payah sekarang.


Assalamualaikum,

memang betul lah cakap orang. kadangkala, perasaan cinta tu memang kita tak boleh nak sorok.

aku tahu aku macam merapu. tapi aku serius ni.

aku dilamun cinta. lols.

...........

sempat borak dengan mama tadi dalam phone. mama update berita pasal abang. abang baru lepas abis belajar dan sekarang tengah buat housmanship.

mama kata, mama dan babah tengah runsing sebab abang macam terdesak untuk bertunang dengan girlfriend dia.

bukan terdesak apa, sebab mak si belah perempuan kata, kalau boleh nak cepat2kan bertunang.

tapi mama dengan babah macam kata, hold on dulu. abang baru kerja. perlu bagi masa sedikit nak kumpul duit.

maklumlah, kami bukan orang senang.

kasihan abang aku tengok. family aku okay je dengan si perempuan tu sebab dah pernah jumpa semua.

tapi tu lah. keluarga si perempuan macam tak seberapa nak faham dengan keadaan keluarga kami.

orang mesti cakap. alahai. 'tunang' je pun.

nak buat macam mana. family aku lain.

..........

aku malas nak disagree banyak dengan parents aku sebab aku tahu yang parents aku akan ada pendirian yang teguh.

kalau nak ikutkan, aku on je kalau abang aku nak bertunang. tahun depan kahwin lah.

namun, parents aku masih berminded kalau nak buat majlis tu either kahwin or tunang. kena grand. takde lah grand mana. cuma agak grand.

kalau agak grand pun will cause you a lots of money jugak kan.

aku ulang. kami bukan keluarga senang. duduk je seksyen 9 dekat shah alam tu.

aku faham. bukan salah parents aku macam tu, tapi keadaan sekeliling yang mendesak.

keluarga, saudara mara mahupun kenalan rapat.

budaya ini perlu dihakis.

.........

aku bukan nak buruk kan keluarga aku. tapi barangkali ada pengajaran yang boleh diambil.

sebab tu aku runsing. macam mana lah bila masuk turn aku nanti.

kalau lagi cepat, lagi bagus.

Semoga parents aku lebih mengetahui apa yang mereka buat.

Sesungguhnya Allah juga lah sebaik-baik perancang.

sekian.