Friday, March 16, 2012

Chapter 197: Jasmine Nazri

Assalamualaikum WBT,

heh. episod minggu ini penuh sangat dengan drama. kelakar, sedih. perit. macam macam ada.

aku nak sentuh saja. pasal Jasmine Nazri.

.........

aku tak suka nak cerita dari mula sebab aku yakin semua dah tahu jalan ceritanya macam mana. cuma aku hanya nak kata kenapa aku tak setuju pada mulanya.

aku bukan tak sporting. nak strict tak pasal-pasal tak bagi orang bersuka ria.

diawalnya, aku hanya bimbang kalau apa-apa terjadi dekat jasmine nazri khususnya kalau orang luar yang tak faham apa yang berlaku sebenarnya.

itu sahaja.

tapi since semua nya okay belaka. jasmine pun redha, tampak gembira juga. jadi boleh kira takde pape lah.

cuma aku tak faham kenapa boleh lahir perbahalan entah pape.

..........

okay. aku tahu sekarang siapa yang dipihak yang benar sekarang.

sebelum ini, macam macam orang kata bukan-bukan. tapi mereka silap, jangkaan mereka ternyata salah. siasat dahulu sebelum berkata.

tahniah kepda pihak yang benar

cuma aku tak faham kenapa perlu wujudkan dlu provokasi. seolah-olah sengaja wujudkan provokasi kepada mereka yang boleh dikategorikan sebagai pihak pendakwa.

nasib baik aku tak de lah keluar statement bagai. sebab aku kenal orang yang terlibat. jadi insyaAllah keyakinan tu ada utk tahu depa tak akan buat benda pelik.

tapi aku masih pelik. kenapa harus mulakan dahulu dengan kenyataan yang orang lain buat ragu-ragu. lepas tu macam dipanas-panaskan pula dengan pihak tambahan. mana lah orang lain tak bimbang.

orang luar yang tak faham pun buat beribu andaian.

aku tak boleh salah kan seratus peratus bagi mereka yang berandaian sebab itu hak mereka untuk buat andaian.



cuma mungkin silap mereka cepat melatah dengan andaian negatif. suuzon orang kata.

tapi aku masih pelik. kenapa seolah-olah kau nak mengalakkan orang membuat fitnah dekat kau. walhal, kau boleh elakkan.

kenapa? kenapa? kenapa?

lagi satu.

aku faham mungkin kau geram. aku pun ada rasa geram. tapi aku rasa kalau orang tu buat taik ngn kita. tak sepatutnya kita balas taik dekat dia balik.

maksud aku, boleh jadi dia fitnah kau. tapi, perlu ke kau nak balaskan fitnah dia tu dengan memalukan dia.

mungkin kau tak terniat untuk membuka ruang fitnah. apa-apa pun, rasional lah sedikit. aku tahu kau dipihak yang menang. biar dia yang salah itu malu sendiri. tak perlu lah nak panas-panaskan selagi tak mahu.

Maruah kau mungkin tercalar sebab fitnah yang dilontarkan. tapi kalau kau tunjuk bahan bukti, tanpa api-apikan untuk minta maaf secara publik semua, biar si pendakwa itu malu sendiri. aku rasa itu lebih mulia. boleh kata revenge jugak. dalam waktu yang sama, maruah korang terpelihara semula.

cuma kalau di api-apikan tu, macam si pendakwa dapat aib. kau pun dapat aib secara tak langsung. serius.

hilang cool langsung.

tak tahu lah. aku berpendapat sahaja.

..........

aku tak suka sebenarnya orang cakap buruk pasal sekian-sekian orang dekat depan aku.

aku bukan nak cakap aku baik. tapi boleh kata, alhamdulillah setakat ni aku takde musuh.

aku tak nak bila dengar kau cakap buruk pasal orang. aku jadi tak sedap dengan orang yang aku kenal tu.

kau nak nasihat boleh. tapi kalau boleh jangan explain lebih-lebih.

aku sayang kau. aku sayang dia. okay? please.

dan walaupun, aku ada yang tak setuju dengan PERMAI. tak bermakna kau boleh kutuk sesuka hati depan aku sebagai alasan aku tak setuju. aku terasa juga kot. tipu lah.

cuba kalau ada orang lain mengata family kau. which is kau tak setuju dgn cara family kau. still, kau masih terasa bukan?


.........

Khulosah, aku tak suka bermasam muka sebab benda entah pape macam ni.

kalau ada orang jumpa aku, tak cakap banyak. bukan sebab aku benci kau. malah, kalau boleh aku tak nak bagi sebarang komen tentang isu jasmine. sekejap je ni. sampai isu ni redha.

kau nak kutuk apa. kutuk lah. tapi jangan depan aku. even nak kutuk aku pun.

cuma yang penting. aku tak teringin nak kutuk kau pun. sebab takde sebab.

cuma hati aku terkutuk kau serba sedikit kalau kau bertindak bukan-bukan. ini serius.

semua dah matang. dah besar panjang.

harap boleh fikir sendiri.

selamat.

sekian.

No comments: