Thursday, April 5, 2012

Chapter 198: Kurangnya diri.

Assalamualaikum,

apabila dibangkit mengenai perkara 'malu-untuk-kita-yang-dahulu' dalam meeting sebentar tadi, aku terus rasa malu sendiri bila fikirkan apa yang aku tulis dalam blog ini.

kebanyakkannya diisi penuh emosi yang tak maturasi.

Aku rasa sedih sangat apabila aku tahu yang aku akan berpisah dengan pasukan aku dalam masa sebulan ini.

Sepengetahuan aku, ini adalah pasukan yang terbaik aku pernah berkerja kalau nak dibandingkan dengan pasukan-pasukan yang aku pernah berkerja bersama sebelum ini.


...........

Erti hidup pada memberi.

Aku mula berfikir kebelakangan ini tentang apa yang telah aku sumbangkan.

Tak perlu tunggu kertas dan pensel untuk aku catat satu persatu, kerana hakikatnya aku tak dapat kesan sumbangan aku yang konkrit selama ini.

Aku baru sedar yang kebanyakkan perbuatan aku selama ini, kadangkalanya perbuatan semata-mata. Aku tak hayati benda yang aku kata. Aku hanya pandai tulis, bunyi macam sedap, nampak point macam positif. Aku pertontonkan.

Respon ramai positif. suka dengan apa yang dikata. tapi aku cuba fikirkan balik. apa sebenarnya mesej yang aku cuba bawakkan.

aku berhenti sekerat jalan. aku tak dapat nak hurai panjang. Yang aku mampu, buat ayat pendek konon bermakna.

Aku sedari, aku terlalu banyak ilmu yang aku kurang, dan tidak aku pelajari.

Aku baru sedari, memang penting seorang itu untuk mempunyai ilmu sebelum berkata-kata.

jika ada ilmu, kita akan faham dengan jelas. dan kita akan buat dengan baik. kalau orang hentam kita, kita boleh jawab dengan terbaik.

kalau orang hentam aku, aku tak tahu apa yang aku akan jawab.

aku yakin kau tak faham apa yang aku cakap.

.............

Apabila orang mula bergurau tentang pilihanraya dengan aku, aku hanya mampu senyum, petanda meraikan gurauan seorang teman.

Tidak bermakna aku inginkan jawatan, apatah lagi aku angankan.

aku mohon jauh semua perkara itu. aku baru sedar yang aku perlu lakukan sesuatu yang lebih besar untuk mengisi jiwa ini.

cadangnya aku nak bawa impak pada masyarakat di Malaysia nanti. bukan disini.

insyaAllah.


sekian.

No comments: