Sunday, March 3, 2013

Chapter 209: Kematangan dan keterasaan.


Aku ingatkan, bila umur meningkat, jiwa kematangan juga akan terbentuk sekali.

Rupa-rupanya aku silap. Tidak semestinya formula asas itu akan berlaku. Alam ini volatile, apa-apa boleh berlaku. Tuhan cipta begitu supaya manusia tidak syirik dengan formula manusia.


Hati itu jangan mudah terasa. Orang yang selalu buat orang lain terasa, Allah akan balas dia pulak yang akan mudah terasa. Semakin banyak kita tidak puas hati dengan manusia, semakin banyak manusia tidak puas hati dengan kita. Sifir mudah!


Kematangan juga dikaitkan dengan bagaimana kita mengurus kritikan. Orang yang hebat, selalu melihat kritikan sebagai ruang untuk pembaikan. Manakala orang yang low-pack, selalu kira kritikan itu sesuatu yang membahayakan.


....

Semenjak dua ini, kalau orang perli aku, aku malas nak terasa sebab aku anggap diri aku membudayakan budaya arab. Tak dendam dan tidak cepat terasa. Tapi aku bimbang juga kalau aku terlalu 'tidak terasa'. Aku pun rasa malas nak hentam sangat orang lain. Aku tak faham dengan manusia yang sibuk hentam orang,tapi tak boleh dihentam orang lain.

Pffftt.


No comments: