Friday, October 1, 2010

Chapter 112: tahun dua tahun baru.



Assalamualaikum,

sejak kebelakangan ni aku macam malas nak blogging dah sebab aku baru sedar yang aku ni sebenarnya ada kepentingan lebih penting dekat Jordan ni.

kerajaan hantar aku datang sini untuk belajar bukan untuk sibuk blogging sampai tertinggal pelajaran.

tahun dua ini merupakan tahun yang sangat sibuk aku rasa. banyak benda gila nak kena baca. sumpah aku takut bila tengok senior ada yang repeat. bila tengok ada senior yang sipi sipi ja nak repeat.

lebih penting lagi aku menyesal gila tak dapat deanlist masa first year hari tu. dah lah wakil lelaki takda.

segan gila. taubat nasuha bai.

...............

bila dah naik tahun dua ni ofkos lah banyak perubahan yang berlaku dekat diri ni. selalunya ke arah pembaikan lah. manusia sepatutnya semakin hari semakin baik. bukan semakin buruk.

buruk akhlak khususnya.

alhamdulillah. semakin hari aku rasa bahasa arab aku semakin better. takda la bagus mana tapi aku rasa boleh hidup dan sangat perlu kan pembaikan hari demi hari.

kawan arab hari demi hari bertambah. khususnya dekat dewan kuliah. bukan nak femes. tapi aku rasa untuk belajar bahasa ni kadang kadng kita kena buat muka tembok.

tapi takda la sampai tahap buat lawak bodoh dalam muhadaroh.

sekadar tegur tegur gitu. tanya bla bla. lepas tu buat lawak sikit dengan skrip yang sama. settle. dapat kawan baru.

incase pape masa susah boleh cari.

kadang kadang kita terlalu ego tak nak layan pe'el arab yang pelik tu. kita apa kurang peliknya, orang melayu.

aku pun sekarang tengah berhati hati dengan pe'el kawn kawan arab ni sebab aku masih sedang mengenali depa.

mungkin aku belum lagi diuji. barangkali aku cuba untuk tabahkan diri dahulu sebelum apa apa berlaku.

kawan perempuan arab pun macam dah ramai. tapi kadang kadang segan pulak nak tegur. kadang kadang tersyok sendiri pula bila borak dengan dorang. astaghfirullah.

moga moga amik iktibar ye. ikhtilat ni bukan antara sama bangsa ja. dengan bangsa lain pun ikhtilat juga.

cuma aku ja terlupa. astaghfirullah.

............

orang irbid dah ramai. ramai ragam pelik yang aku tak pernah jumpa dekat irbid ni. ramai orang lama dah mula merungut. ikhtilat semakin berleluasa.

aku bukan nya baik sangat pun. tapi kalau dah terbiasa sangat dengan ikhtilat pun, jangan la sampai dekat tempat orang lain yang bersih dari ikhtilat. kita sibuk sibuk buat ikhtilat.

tak ke malu gitu.

susah nak tegur takut kecil hati. tapi tak bermakna takda cara kita yang kita boleh lakukan.
tak boleh salahkan depa juga. memang ujian kita untuk mengubah.

kalau selama ni stok stok yang senang je kita nak 'cuci', tapi barangkali, Allah bagi kita sesuatu yang spesel sikit sesi ni supaya nak tengok tahap mana kita punya level of pentarbiyahan.

wallahu'alam.

sekian.

No comments: