Monday, September 24, 2012

Chapter 203: Harapan dan kekecewaan.



Assalamualaikum,

jumlah ahli PERMAI yang begitu ramai hari ini, buat aku semakin bingung tentang isu bagaimana aku nak pastikan risalah keimanan itu sampai pada setiap rumah-rumah yang ada.

Aku hampir buntu.

Aku sedih melihat keadaan adik-adik yang kelihatan memerlukan bimbingan abang-abang dan kakak-kakak yang kemampuan.

.........

Dakwah itu tanggungjawab bersama. Aku bukan orang terbaik untuk cakap pasal dakwah. Tetapi aku sangat berharap orang disekeliling aku orang yang merasai sentuhan dakwah, dekatkan diri kepada Tuhan, meninggalkan segala kemungkaran yang nyata.


Aku bimbang, nanti akhirat aku kena soal balik apa yang aku dah buat bila jadi presiden.

Aku faham, mereka belum cukup faham, tetapi  kenapa tidak ada rasa benci pada perkara yang mereka lakukan ?

mereka tidak salah, sekiranya benar mereka tidak tahu. aku yang tahu kenapa tak tahu nak memberi tunjuk ajar.

Aku sayang adik-adik baru ini. Aku bukan terlalu tamak dengan mereka.


.........

Kasihan gerakan dakwah yang ada, selalu kena hentam bila mereka cuba untuk berdakwah. Orang bising sebab lihat, mereka lebih usahakan untuk kumpul ahli jemaah, disebalik dakwah mereka.

Bagi aku, sesuatu yang jelek disitu.

Walau bagaimanpun, sejujurnya aku tak kisah siapa pun kau, yang penting kau tolonglah bimbing adik-adik ini yang perlukan tunjuk ajar kalian semua.

Mohon jangan suntik nilai ketaksuban sampai tak mahu adik-adik ini terlibat dengan masyarakat sekeliling.


MEREPEK !

Aku mahu mereka dapatkan sentuhan dakwah kalian, tapi mohon jangan ambil kesempatan.  Beri mereka ruang untuk berfikir.

..........

Ikhtilat subjek yang sangat subjektif.


Sekian.

No comments: