Monday, February 22, 2010

Chapter 1: Aya Ikeuchi

Assalamualaikum,

Pagi tadi aku pergi lambat main basketball sebab nak habiskan tengok cerita '1 Liter of Tears'
Gila a beb, akhirnya berjaya gak aku habis kan cite tu walaupun agak terseksa nk meluangkan masa. Secara jujurnya, aku menangis tengok cerita tu. Tak kisah lah orang nak kata apa ke. Yang penting cerita macam tu memang patut ditangisi sebab pengisian dia. Kalau kau tak menangis, baik kau jumpa doctor, takut takut saluran air mata kau tersumbat.

Bila, aku habis tengok cerita tu. Aku rasa aku ada semangat baru dalam hidup ni. Walaupun cerita tu pasal perempuan, aku tetap rasa sedikit semangat yang perempuan tu rasa.


Aku malas nak bagitau sinopsis cerita ni dekat korang. Takut takut jadi tak best pulak. Cari sendiri lagi bagus!


aku pun tatau kenapa aku tengok cerita ni.

Ni gara gara budak rumah aku, la. Dia yang sarankan aku tengok cerita ni pada mulanya. Tapi sebenarnya sebelum tu aku dah dapatkan cerita tu daripada Senior H dah. Dia suruh aku tengok tapi aku macam " okay, nanti ana tengokla".

Last Last tak tengok juga sampai la housemate tunjukkan dekat aku.

dia kata cerita ni cerita sebenar yang berlaku dekat Jepun sekitar 80-an dulu. Kalau dia tak bagitau cerita ni cerita betul aku rasa aku takkan tengok. Aku suka kepada realiti bukan ilusi.

Aku ulang, cerita ni sedih beb. Aku tak tau nak cakap mana tahap kesedihan dia. Tapi aku rasa ni cerita kedua yang buat aku rasa sedih sampai menitis mata dpan kaca TV. Sebelum ni, aku ada tengok cerita melayu yang bertajuk 'Ampunkan Dosaku'. Cerita tu pun buat aku sdih masa dulu. Masa aku form 1 tak silap.

Sambung balik kepada cerita Jepun tadi. Aku sarankan korang semua untuk tengok cerita ni la. Cerita ni takde la laghah mana pun. Lebih banyak manfaat daripada keburukan. Okay la tu. Cerita ni lebih bersifatkan kekeluargaan dan persahabatan. Oh dan tak lupa, percintaan!
Tapi kawan aku cakap yang pasal percintaan tu. Director cerita ni saja je tambah sebab nak sedapkan lagi jalan cerita dia. Yang selebih nya hampi 70% betul kot. Tak pe la itu tak kisah kot. Yang penting input yang dia nak sampaikan dekat smua. Kalau nak tunggu orang kita buat cerita macam ni. Sampai bila agaknya nak tunggu?

Kalau korang tak percaya cerita ni sedih, korang bukak utube korang search '1 liter of tears'. Korang buka je la mana mana link. Shortclip ke apa. Lepas tu, korang baca dia punya comment. Hampir semua kata dorang nangis. So, dengan tak malunya. aku pun claim aku menangis tengok cerita ni.

Sebelum aku berhenti, kalau korang nak tau, cerita ni banyak berdasarkan apa yang diambil daripada diari budak perempuan tu sendiri. so, lagi sedap la kan?

sekian.



No comments: