Wednesday, June 22, 2011

Chapter 161: Ajloun.


Assalamualaikum,

baru pulang dari Ajloun. Melawat sahabat disana.

on the way balik tadi, serius terasa macam dekat Malaysia. Jalan rayanya yang bagai ular kena palu tak ubah macam jalan kalau aku nak pergi sekolah. dengan suasana kampungnya.

memang batang melaka sangat lah.

teringat masa umi dengan abi hantar aku ke asrama pagi pagi buta. maklumlah, aku dulu dekat sekolah otai.

sentiasa balik lambat. kalau boleh, paling lambat antara orang lain. janji tak tinggal kelas, malam prep tak jumpa. esok pagi dah jumpa dalam kelas.

legeng tak legend aku? Ha Ha.

............

sebenarnya dah rancang awal dah nak pergi ajloun lawat malik yakni member aku dekat ajloun. tapi masa hari ini ahad hari tu dia busy. Jadi tangguh hari ini, Alhamdulillah dapat pergi juga.

aku ajak umair pergi sekali sebab aku rasa sunyi pulak pegi sorang sorang.

Dari duwar nasim. Malik bawak kitorang pergi ajloun naik bas.

Sebelum ini dah pernah lawat dia dan keluarga dia dah masa winter lepas.

Ini datang lagi sekali nak tengok.


serius aku anggap dia dan keluarga dia dah macam keluarga angkat aku.

;(

............

dari pagi sampai ke malam. aku dan umair dilayan seperti raja. semua benda kami didahulukan.

satu benda yang aku kagum dan aku cuba untuk pahatkan dalam hati

orang arab memang suka memuliakan tetamu. Sebab Rasulullah SAW pun ada ajar. cuma orang melayu tak praktis sangat.

kagum beribu ribu kali kagum.

bila ada kerusi, suruh aku duduk dulu. bila ada air, aku diberi minum dahulu, kawan kawan lain, kemudian baru si dia, yang menuangkan air itu.

sepanjang waktu dekat Ajloun, aku rasa syok pula kalau jadi arab. tak tahu la kenapa. tapi rasanya macam semuanya dah nak mula jadi kebiasaan bagi aku walaupun cakap arab tak seberapa fasih.

tapi aku masih masih mampu mabsuutkan diri.

...........

orang arab memang trend depa kalau dah lama tak jumpa. dia akan boos. atau cium. kalau bahasa omputih air kiss tak silap.

aku rasa bila buat boos tu, rasa macam kepuasan pulak.

melempiaskan rindu. bukan kepuasan apa. entah la. rasa memang feel bila kau buat tu dekat member kau yang dah lama kau tak jumpa.


kalau dekat malaysia, family belah ayah aku depa suka cium aku dengan adik bradik aku. takpun sapa2 je la. masa kecik. dah besar tak lah.

jujur aku kata, aku pun terikut ikut.

sampaikan najm, anak buah Malik. umur 5 tahun. habis kena cium dengan aku. cium pipi je. mana taknya geram aku tengok depa duk cium si Najm tu.

bagi tau awal awal, aku bukan pedo.

tapi dah budak tu comel. lagipun bagi arab, benda ni benda biasa.

nak cium adik bongsu aku, dah darjah enam kot. nak tunggu anak buah. abang sulung pun belum kahwin.

best betul bila ada budak kecik ni. best melayan.

najm oh najm.

................

sampaikan aku terbayang yang aku kahwin dengan orang Jordan dan tinggal dekat Jorda ni sebab aku rasa aku macam jatuh cinta dengan budi pekerti orang arab ni.

budi pekerti apa?


budi pekerti orang kampungnya yang sangat sangat ihtiram orang luar.

dua dua kampung dekat malaysia tengah tengah bandar. rumah batu. kebun takda.

bila datang ajloun, pergi kebun. makan buah live live lepas petik. takyah basuh pun. mula mula cuak. tapi beranikan diri juga untuk cuba. makan sayur macam tu ja.

mustahil kan aku berkeluarga di Jordan?

....................

rasa macam nak kerja dekat negara teluk bila dah besar nanti.

2 3 tahun ja. nak kumpul pengalaman.

sebelum tu kena mantapkan bahasa arab dulu.

insyaAllah.

sekian.




No comments: