Sunday, September 12, 2010

Chapter 108: Lupa budaya asal.

Assalamualaikum,

hari ini aku sempat raya rumah kawan bapak aku. bapak aku punya kawan buat reunion.

meriah juga lah aku tengok bapak aku dengan kawan kawan dia. maklumlah, dah lama benau tak jumpa. itu pun aku rasa dapat contact balik melalui facebook.

kalau takda facebook. tak kesempatan agaknya.

banyak juga hikmah facebook ni kalau nak diikutkan.

sedih juga bila dengar mereka cerita pasal kawan kawan mereka yang dah meninggal.

macam mana la turn aku dengan kawan kawan aku bila dah tua nanti ye?

..............

dekat luar rumah panas. dalam rumah pun panas. tapi okay la. better sikit boleh dengar dengar mak aku bercerita cerita dengan makcik mana entah.

ada awek dalam tu. tapi tak terdetik sangat nak usha. sebab entah la.

abaikan soal awek.

aku kena tegur dengan kakak aku sebab lalu depan makcik makcik tu tanpa menundukkan badan.

aku pun garu kepala. ini dek gara gara lupa adat lah bila duduk di perantauan. hari tu bukan main lagi cakap orang melayu duk tunduk bila lalu depan orang dekat Jordan.

tapi last last bila aku balik malaysia. aku yang terlupa nak aplikasikan budaya jalan sambil tunduk depan orang tua.

aku diam seribu bahasa. aku tahu aku salah. tapi aku pelik macam mana lah aku boleh lupa?

............

esok barangkali nak balik rumah dah balik. seronok juga lah. duduk kampung ni tak best sangat.

kadang kadang ada je krisis. maklumlah, krisis saudara mara.

tu yang payah tu. harap harap nanti dah besaq. aku minta jauh benda benda macam ni berlaku dekat family sendiri.

sekian.

No comments: