Friday, May 20, 2011

Chapter 149: Rakan Sebaya.

Assalamualaikum,

daripada sekolah, sampai sekarang. aku masih mengkaji apa itu 'kawan'.


dulu aku pernah cakap yang aku tak suka sangat categorize kawan kawan ni. macam asing asing kan member,

yang ni 'member je', yang ni 'kawan kawan biasa', yang ni 'sahabat'.

okay kalau ikut term. mungkin semua tak faham. maksud aku ialah, macam ada istilah bestfriend. dan tak bestfriend.

namun, manusia berubah. aku pun berubah.

aku rasa kita memang layak untuk iktirafkan seseorang tu bestfriend kita atau tidak.

banyak cara nak iktiraf member tu boleh jadi bestfriend kau ke tidak.

.............

seingat aku, dulu. ada seorang member aku post dekat facebook.

"no sorry in friendship"

aku tak setuju masa tu. tapi bila aku fikirkan balik sekarang, betul juga eh ayat tu. stelah lama mengikuti arus perkembangan persahabtan bersama kawan kawan dekat Jordan ni.

aku amik contoh mudah berdasarkan pengalaman.

aku ada 3 orang hausmet. tipulah kalau aku cakap aku tak pernah 'salah faham' dengan setiap daripada seorang sepanjang nak dekat 2 tahun kami duduk bersama.

dulu, aku fikir benda ni satu yang mushkilah besar. tapi aku silap, sebenarnya Allah cipta 'salah faham' ni untuk mematangkan hamba hamba-Nya.

aku dulu tak boleh terima hakikat kalau aku tersilap faham dengan sesiapa.

okay la. kita guna bahasa mudah, 'gadoh' tapi takda la gadoh sampai bertumbuk. stakat tinggi tinggi kan suara tu ada lah.

esok lusa. tak pun kalau pagi gadoh, petang dah baik dah. masa kecik kecik dulu seminggu dua tak tegur. HAHA. tapi aku tak buat la macam tu.

cuma apa yang aku persan. eversince duduk dua tahun bersama ni, kadangkala banyak je benda yang tak sependapat. so secara tak langsung mcam tak puas hati sikit lah.

namun, lama kelamaan, perasaan tu hilang. hilang secara tibatiba. tak danya nak rasa dendam dendam.

susah lah kalau nak deskrip dekat sini. tapi tu la aura nya. aku dapat rasakan.

contoh mudah, kalau aku gadoh dengan sesiapa je pagi ni. tengahri aku dah baik macam biasa.

tak perlu cakap sorry pun sebab masing masing dah tahu mungkin silap daripada diri sendiri.

macam konsep adik beradik aku la kot. tak tahu la adik beradik orang lain. bila bertengkar tu sekejap je, lepas tu tahu tahu dah ajak teman pergi kedai.

indah bukan?

memang betul la.

"true friendship need no sorry"

...........

tak sependapat tak bermaknanya bermusuh.

aku pegang kata kata tu.

aku sayang benar housemate aku.

terasa macam gaya akhrowat pulak.

harap post ni matang sikit la KOT.

sekian.

1 comment:

Nur said...

pernah terbace : duduk ngn hosmet ni salah satu nak didik kita before masuk ke alam akn dtg.cth macm mn kita layan hosmet even dlm keadaan stress.Macam praktikal gitu.lol
All the best la, Najib.Selamat melatih diri.rofl.

*tak tahu kenape aku gelak.