Saturday, May 1, 2010

Chapter 38: Pergi mafraq awwal marroh.

Assalamualaikum,

Semalam aku wakil untuk team Amman B bagi hal bola sepak untuk KARISMA. hajatnya nak menang untuk semua permainan. Namun, nasib tak menyebelahi kami dalam semua perlawanan.

biasa la. ujian. apa pun. kumpulan aku macam underdog ja. tak da la mantap mana pun. semua boleh main. tapi kurang sperfahaman sngat. bakat masing masing pun perlu di asah.

kumpulan lain semua agak macm mantap. papepun, aku sedih tak dapat tengok team Irbid masuk final sebab kalah semi dengan Mu'tah.

Mu'tah oh Mu'tah kadangkala kau buat aku menyirap juga tengok pe'el ahli kau. haishh.


.....................

Seriusly, semalam adalah kali pertama aku pergi mafraq. dengar dengar cerita kawasan sna macam kampung. sebelum aku sampai sana lah.

bila bila sampai aja. memang betul pun cakap diorang. agak kekampungan la kawasan tu. bila aku tengok kekampungan tu aku terus rasa berasa bersyukur sangat bila ditakdirkan dengan Irbid. Nak nak Syari' Jamiah. port hari minggu bagi setiap keluarga di Irbid ni. umpama KLCC di malaysia. eh tak tak. SACC di Shah Alam. LOL.

bila masuk koaster dia aja. mak ai. sket bukan main bersepah lagi. atas kerusi macam macam objek ada. rumput la. batu la. makanan la. even sos kicap yang aku selalu dapat dekat abu mahmood kalau beli shawarma tu pun ada dekat bawah lantai.

sungguh sangat berbeza dengan Irbid. Alhamdulillah.

.....................

Memandangkan mafraq tu macam gurun. padang bola kitorang pun agak di macam tengah gurun. takda la gurun macam dekat Wadi Rum tu. cuma pokok dia tak banyak la. and ada sedikit penempatan.

mantap gila padang dia. guna padang synthetic. letak dalam pagar. keliling pagar tu ada tembok.
bila masuk macam terasa dekat penjara pulak. main friendly match dengan penjara penjara lain.

tapi takpa. janji ada. main ajala.

....................

masa datang, ada jumpa beberapa budak kecik arab yang duduk dekat situ. mula mula serius aku mcam malas nak layan. sebab tengok dorang teringat dekat budak arab Irbid yang tak reti nak hormat orang (segelintir). aku pun buat donno ja. tapi tanya la sedikit sedikit dalam bahasa arab. tapi bila dia respon ja. buat aku geleng kepala ketidakfahaman. seriusly, dia pun loghat tu lain sikit. bila aku nak merungut tentang ketidakselarian ammiah di sini, aku teringat pulak ammiah di malaysia. even aku sendiri tak faham kalau orng cakap totally dalam loghat kelantan.
Jadi, tak jadi merungut. kira ni memang lumrah alam.

papepun, lelama aku tengok budak tu seolah olah merai'kan kitorang semua yang datang. aku pun lyan la sikit sikit. ada member member aku yang lain tu layan habis. macam dah rupa bapak mithali pula aku tengok. Siapa? malas nak cerita der.

lama kelamaan, budak budak semakin ramai. perlawanan pula silih berganti.

disaat ketika Irbid lawan Mu'tah, aku mengajar budak budak arab yang dalam sekitar 13 - 15orang untuk bersorak dalam bahasa melayu.

aku tak tau nak ajar apa. kalau panjang panjang, kang ape pula bdak ni mencarut. last last, aku ajar dorang just cakap 'BIRU". memandangkan baju Irbid waktu tu Biru. Mu'tah pula kuning.

ha amik kau. dengan siap botol ksong. dorang ketuk ketuk. sambil bersorak. biru biru biru.

terharu juga la. sebab dorang ikut cakap. hahaha.

terasa macm dirai'kan . serius!
tapi tatau la entah entah perasan lebih ke apa.


.........................

Dekat Jordan ni, kalau dalam peta, semakin rendah ke bawah. yakni ke arah arab saudi. orang dia semakin gelap.

kalau Irbid ni semua putih belaka. stok stok macam syria sedikit. tetapi bila aku pergi mafraq semalam. dorang macam gelap sedikit.

sama di aqabahh.

bukan apa. hanya observation semata mata..


.....................

Hari aku mimpi pelik, Irbid turun salji tak pasal pasal. lepas tu tetiba blackout tinggal bulan keseorangan.

semalam pula, aku mimpi pergi sekolah. jumpa mcam macam jenis hantu. macam skola aku tu sekolah hantu pula. nak cari hantu pergi je jalan jalan dalam bangunan sekola. lepas tu jumpala. dalam mimpi tu, masa aku tengah jalan nak pergi sekolah. aku nampak ada hantu macam lompat lompat laju dekat aspuri. bila sampai sekolah pula. aku tengok ramai budak dekat atas. dorang mcam tengah tunggu nak tengok hantu.

bapak style. menyambut kedatangan hantu.

tapi apa maksud disebalik kesemua mimpi ni?
aku blur. tiada menahu. -_-"


Sekian.

No comments: