Friday, April 30, 2010

Chapter 37: bila hidup suka kritik orang.

Assalamualaikum,

susah kan hidup kalau asik kondemn orang ja. sikit sikit nak komen. orang buat silap tu dia komen.
orang buat silap ni dia komen. semua serba tak guna.

niatnya bagus, untuk bagi orang sedar. tapi tak semua niat macam tu. ada ja orang niat nak tunjuk bagus.

ada juga orang berniat untk ingatkan diri sendiri.

aku pun kondemn orang juga kadg kadang. tapi tak selalu la. bila aku rasa macam tak puas hati aku cakap la. bukan apa. aku rasa lega kalau aku lepaskan.

aku juga suka kondemn diri sendiri. kalau kondemn diri sendiri, kita boleh kondemn macam macam. tak da la terasa hati. kadang kadang kalau nak tunggu kawan kita kondemn kita, kita pulak kang kecik hati. tak semua orang boleh terima kritikan.

aku sebenarnya tak reti nak kritik orang. tapi sejak bila entah aku mula rasa kritikan itu penting. sangat penting dalam kehidupan.

tapi tu la. kadang kadang manusia ego. tak yah manusia la. aku sendiri. aku sedar kadang kadang dalam keadaan aku komen orang. bila orang komen aku ja, aku terasa macam tak puas hati. terasa macam terasa hati. bajet diri sempurna sangat ke apa? itu kelemahan aku. kadangkala.

kita kalau nak kritik orang, kena bagi orang kritik kita. baru seimbang. kalau kita nak kritik orang ja, dan juga kita jenis yang emo bila orang kritik kita. sama jga kalau kita biar orang kritik kita ja. kita tak pandai kritk orang lain.takda gunanya.

tengok juga la. jenis kritikan apa. kalau kritikan bodo bodo tu abaikan je la.
kritikan bukan untuk tunjuk kita hebat. banyak ilmu kita ada. tinggi mana tarap kita. tinggi mana post kita.

kita kritik sebab kita sayang. kita taknak orang yang kita kritk tu ulang balik kesilapan nya.

tapi la. manusia ni memang ego. ego itu penting. tapi kalau terlalu ego, menyampah juga.

papepun, kalau kita kritik dengan cara yang betul, seego mana orang tu. dia tetap akan terima..
walaupun kdangkala amik masa banyak.

tak caya cubalah.


sekian.

3 comments:

dR dReamLoVeR said...

trase haku.

da la ade org pgl aku a. samad said versi pmpuan, -mgkritik scr trbuka dgn bhs yg xleh blah.. i2 dorg ckp. tp aku xseda. T_T

haha said...

ni kes nak kritik aku lah ni.
tak pun sebab aku tegur tadi.kahkah.

nak kritik takpelah,janji kau tak buat bnda tuh.hoohh

Anonymous said...

"kita kritik sebab sayang"

haha. comel.