Wednesday, April 28, 2010

Sajak: pahitnya nikmat

Assalamualaikum,

Hidup ni tak semua nya. kadang kadang ada ja pahit.
sama jugak, hidup ni tak semuanya pahit, ada ja yang indah.

standard manusialah, bila indah, sikit bukan main suka lagi.
aku manusia jugak,

bila pahit, merungut bukan main lagi.

bila suka, suka sangat sampai suka hati ja nak buat apa. macam dunia ni nak mak bapak kita punya.
biasala dosa kecik je pun. apa la nak dibandingkan sangat dengan solat 5 fardhu tu.
kononnya dapat cover balik la dosa kecik tu. kononnya la?

bila pahit, mula la nak insaf, jadi baik dan etc.
tak payah cakap la baik macam mana. tanya diri sendiri sudah la.

dugaan paling teruk ialah apabila kita diuji dengan nikmat.
standard manusia lah, semua benda nak stok stok nikmat ja

benda haram pun yang 'nikmat' nak sapu sekali.

aku manusia.
berbicara.
tipula kalau aku tak pernah rasa semua ni.
sebab aku manusia biasa.


bila kena uji, emo semacam. bila dapat nikmat, hapy semacam.

nak emo, emo la. nak hapy .hapy la.
cuma berkadar tak lebih tak kurang.

kita patut bersyukur untuk pahit dan manis.
kalau tak rasa pahit, kita tak tau rasa manis.
kalau tak rasa manis, kita tak tau plak rasa pahit.

macam mana tu?

lu fikir sendiri la der.

T_T

sekian.

1 comment:

Salam Abdullah said...

betul2..

Pahit xbtul. Manis pun xbtul kalau nak ikut sedap ati.

Jadi kesimpulannya pahit @ manis, terima semua. Setiapnya ada tarbiyyah trsendiri dari Allah kpd kita.

Blajarlah menyingkap apa hikmah itu.

ok? haha..