Friday, April 16, 2010

Chapter 31: Dentist bangkit konon.

Assalamualaikum,

kadang kadang terasa hina bila jadi budak dentist.
naik segan kalau nak dibandingkan dengan budak medik.
dan aku tak teringin nak membangkitkan sentimen kos di sini.

aku serius,
terasa hina jadi dentist bila dapat result dengan markah rendah rendah
nak dibandingkan dengan budak medik.
apa speselnya budak medik ?
sama ja kalau nak diikutkan. subjek dorang lagi susah.
subjek dentist? alahai, ikhtiaari je la yang banyak la bhai.

kawan kawan dentist,
kau tak pernah rasa sedih ke nasib kita mcam ni?
kawan kawan medik sume markah gempak gempak.
kita markah macam taik ja.
tak sedih ke?

bodoh sangat ke kita ni?

tak patutkan kerajaan bagi duit biasiswa kat kita kalau macam tu sebab kita bodoh.

tapi betul kita bodoh?

aku terfikir sejenak, masa lapang banyak. 3 hari pergi kelas. 2 hari pergi kelas. dalam sminggu.
hari yang lain semuanya cuti

tapi itu pun tk boleh perform ke bhai?

kenapa ?
kenapa ?
kenapa ?

nak kata genetik kita masing masing kurang pandai.
kita bukan dari sekolah mantap macam smap labu, sbpi gopeng, sbpi tmerloh, MTS, kisas?

kukuh ke alasan tu?
aku yang dapat 11A1 masa spm ni pun hancor masa firm exam haritu.

hakikatnya aku baru sedar bila masuk dunia university, spm dah tak bernilai apa apa.

kalau kita rajin dekat skolah, dekat universiti tak rajen. takde gunanya.
kalau kita malas dekat sekolah, dekat universiti tak rajen jgak, lagi tak guna.

sekarang tutup cerita pasal sekolah, bukak buku baru. sekarang kita dekat Universiti. Kita wakil Malaysia. delegasi malaysia. bidang pergigian tu bhai. bukan sikit. banyak tu bhai!

Masa register ramai. tapi masa grad sedikit.

nak ke macam tu kawan kawan dentist ku?

laungan dentist bangkit dentist bangkit dentist bangkit selalu berlaungan.

tapi tak da rupa bangkit pun? aku baru sedar. tiada gunanya cakap dentist bangkit kalau diri sendiri tak bangkit bangkit.

takkan nak ada blog macam budak medic baru kita nak bangkit?
tak perlu kot!

aku menyesal, aku kesal, aku taubat, aku insaf.
aku taknak lagi ulang aku punya silap lama.
tak pergi kelas sbb bangun lewat, byk masa lapang yg diisikan dengan bnda yang entah pape..

sekarang mungkin kita tak nampak kesannya,
nanti masa dah kena repeat sorang sorang.
masing masing baru sdar.
aku tak nak repeat.
sumpah aku tanak repeat.
aku doa dekat Allah aku tak nak repeat.
tapi cukup ke sekadar doa aku kalau aku tak gerak.
weh korang semua, kita tak payah cerita gebang la
cerita dum dam dum dam.
nak study la. nak tuka tabiat la. nak berubah la.
tapi tak gerak gerak jugak.
aku muhasabah diri aku ni.
aku serius berat nak cakap takut tak buat
aku cabar diri aku. biar aku yang bangun ingat kan semua sambil tu aku ubah diri aku gak sendiri der!

der, lu nak repeat ye ke der?
der, lu pikir lu pandai sangat ke tak pergi kelas der?
der, kalau dah tau kurang pandai tu der, rajin rajin la pergi kelas der?
der, walaupun lecturer tak kenal lu der, tak bermakna link barakah ilmu tu takda der?
der, lu nak repeat ye ke der?
baru first year dah terkontang kanting der?
ape cer der?
sampai bila nak jadi kelas bawahan ni der berbanding budak bdak medic ni der yang high class gitu.

aku cabar diri aku dan diri sume bdak dentist.
memandangkan ada masa nk berubah ni.
ada lagi beberapa minggu nak exm ni
cpat sdar der..
kalau tak nahas der.
kita boleh buat rekod first year yg paling ramai repeat year. nak buat ke?


dah la. jangan jadi bodoh. betulkan niat. naikkan semangat. berhenti bagi alasan. antara kau nak dengan tanak. buat penat kerajaan bagi duit kalau kita datang sini suka suka.

tak ke bodoh gitu?


sory der terkasar bahasa. sekadar ingin mengingatkan diri hamber dan member~

der, Allah TAK AKAN UBAH nasib lu der kalau lu sendiri TAK NAK UBAH.
usaha der~
usaha der~
usaha der~

aku nak tengok muka sorang sorang grad sesame.

serius!


...............

aku tak cakap kalau aku tak pernah buat.
post ni tak membuka pekung didadakan ?

sekian.

10 comments:

syphoon said...

good luck bro!

neither dental students, nor students from other courses are below medical students.

Allah is not looking for what we are, HE look to how far our effort goes (Al-Mulk:2).

As long as all of us giving all out, the hardest effort we can make, then it doesn't matter the result (I know in studies, result does matter).

But don't worry bro. Don't give up easily. All of us (the seniors) had experienced what you are experiencing right now.

Slowly, all of us will realize & turn mature by time, & won't repeat the same mistakes we did previously.

InsyaAllah. =)

Anonymous said...

tamaw repeat jugakkkk!
budak dentist comel sekalian
cepat!jangan rilek2 lagi..

tenkiu,saye menyokong anda dr blkg ^.^

furqon said...

ape lah....jgn la rase rndah diri lak...bkn nye kau x layak amek medic dlu...juz kau x nak je...aku pn same beb....

pulun la 2nd exam nih...

cubatekasiapaaku said...

najib2~ hahaha~ u just being way too sceptical thinkg bro~
its not whether we are stupid o wat, it is whether we study n revise o not bro... stupidity is not the problem ma..
by the way, u are a dental student rite?? so u shud be proud of who u are man! there's no one on earth would say oh, i am a dental student coz i am stupid! its once in a blue moon dude!!
futhermore, med student wud be just the same like us if they are in our boat.. kelalaian yg menjadi punca bukan KEBODOHAN oke! haish, najib2~
ko pun scorer kan dulu?? so are u regreting ur decision for nt taking medical as ur career?? dont be like that man.. be matured.. its not like u cant be, but its more towards u dont want to be~ so wats the problem? nothng rite.. so just stay with ur books n lets make this Dentist Bangkit as reality! lets prove to our so called 'rival' that we arent stupid as they think~

Najib Daud said...

abg syfq, thx 4 da advices,
anonymous, saling spprt antara satu sama lain.
furqon, memang aku tanak amik medic pon. i pick dntstry sbb nk jd dentst.cuma, dugaan kn jd budak dentist dkat jordan ni bila banyak masa lapang. agak relaxing. tapi masih orang tak boleh lepas gak.dugaan2

Anonymous said...

btol3...dentist medic same2 hebat ! jom berjaya untok keagungan islam !

Najib Daud said...

aku tak regret jadi seorang dentist.
the thing is.
i'm trying to bangkit kan smangat aku dan budak budak lain.

tht's all.

tak terniat nk jadi merendah diri smpai kata diri ni bodo.

jgn salah anggap. post ni bukan nak tnjuk aku rendah diri.
cuma nak ketok diri siapa siapa yang masih tak sdar diri
termasuk diri sendiri ni.

aku buat post ni bukan untk kepentngan diri sendiri.
bukan untuk tnjuk diri sendiri yang bagus.
sebab aku tak bagus la aku luahkan macam ni.

kalau post ni, macam tipu belaka ja.
takpe.
fine.
ini hanya sebuah perasaan yang hanya diluahkan oleh seorang insan.

i'm just exprssing my feeling.
sebagai peringtan kpd diri sndiri dn smua.

tak kata pun budak medic pandai
budak dentist bodo.
cuma kadang2 wujud pemikiran sbgitu rupa apabila kebanyakan budak mdik skor markah tggi2.

kalau aku skor markah tinggi pun, orang lain tak skor markah tinggi apa guna.

tiada maksud la bagi 'Dentist Bangkit"

exam kedua bakal menjelma.

budak dentist

apa kata

Dentist bangkit?

jom!

Let's prove it!!

Najib Daud said...

manusia bodoh bila dia malas.

saya bodoh kalau saya malas.

tapi saya tak nak bodoh,
jadi?

saya kena rajin.


sorry guys, aku tetiba terlalu risau tentang masa depan.

aku hanya nak grad sama sama.

that's all

:)

Berd said...

sebelom exam kita buat apa?
ko study kan
aku pon lebih kurang study la jugak
budak dentist laen lagi la study

rezeki masing-masing la

sekarang wlpon result aku rendah gila babi aku tetap puas hati. sebab sebelom exam aku bukak buku. time sekolah dulu buku pon tak sentuh. huhuhu

azam said...

yg penting usaha bro.. result gempak xgempak tu blakang cite.. usaha da ade hubungan ngan Allah dan manusia da jaga then suddenly result xoke, ape maknenye?? ujian dan peringatan supaya kita xterlalu confident utk masa2 depan~ kene ade peringatan tu dlm diri~