Saturday, July 24, 2010

Chapter 88: kawan palestine aku.

Assalamualaikum,

malam tadi aku ada temu janji dengan kawan arab aku selepas isya'. Pada awalnya aku janji untuk berjumpa dengan dia lepas solat isya' di masjid. namun aku datang lewat sikit dek tertidur dekat rumah akibat letih membaca nota Natural Resources.

Kawan aku bernama 'Ala. seorang jejaka palestine yang ditakdirkan untuk belajar di satu universiti dengan aku. bidang kami berbeza. namun itu tidak menjadi masalah untuk aku berkawan dengan dia.

aku kenal dia sejak semester satu lagi.

...............

aku macam beruntung sedikit malam ni sebab dapat kenal dengan saudara dia sorang yang all the way dari Palestine. datang sini untuk melawat abang kandung dia yang tengah belajar medik tahun 4.

Namanya Ibrahim.

aku sapa dia dalam bahasa arab. memikirkan mungkin dia tak mahir sangat berbahasa inggeris. namun, dia balas sapaan aku dalam bahasa inggeris. aku pun apa lagi. kalau dah orang cakap bahasa inggeris buat aku nak seksa seksa diri aku untuk cakap bahasa arab. aku pun speaking lah juga. perhatian, perbuatan ini memang tak elok kalau kau betul betul nak belajar bahasa arab.

Ibrahim ini baru ja lepas SPM rupanya. SPM dekat palestine orang panggil tawjihi. sama ja dengan dekat Jordan. Tawjihi orang panggil. Mamat ni punya la tinggi. tinggi lagi dari aku. hampir 190 cm rasanya. secara jujurnya, BI dia mantap betul kalau nak dibandingkan dengan 'Ala. walaupun 'Ala ni lagi tua daripada Ibrahim.

.............

Sebenarnya aku malas nak jumpa lama lama masa mula mula rancang nak jumpa dengan 'Ala. tapi tiba tiba bila terjumpa sekali Ibrahim. aku rasa macam keberatan pulak nak tinggalkan dorang secepat mungkin. Ibrahim tu nampak excited sangat bila jumpa foreigner macam aku ni. aku pun ajak lah mereka makan.

Dalam pemerhatian aku, Ibrahim ini adalah antara mamat arab paling pembersih sekali aku pernah jumpa. sebab dia teliti yang teramat sangat. nak nak masak dalam restoran yang kitorang makan tu. padahal aku makan tiap tiap hari dekat situ.

dia kata yang dia geli tengok orang yang buat shawarma tu tak basuh tangan. guna bare hand ja untuk siapkan maknan untuk makanan. dalam hati aku cakap, serius mamat ni suci habis. aku ni dah terikut ikut juga dengan pe'el certain certain arab yang macam tak amik port sangat pasal benda benda kebersihan ni. teruk betul.

aku makan ayam turki. 'ala dengan ibrahim makan shawarma arabi ja.

.....................

Ibrahim ni islamik orang nya. aku suka betul cara dia. dia sendiri kutuk bangsa dia sendiri. aku tak cakap lebih apa lah. aku hanya dengar ja apa yang dia cakap.

dia cakap. kalau nak ikutkan, orang arab ni kebanyakannya semua cucu cicit sahabat nabi. tapi tak semua pun yang pe'el ikut macam pe'el para sahabat. malahan lagi teruk dari tu.

dia amik contoh mudah pasal perempuan arab. tak semua permpuan arab islam yang pakai tudung sekarang. yang pakai tudung sekarang pun bukan semuanya pakai sebab atas tuntutan islam itu sendiri malahan hanya semata mata sebab adat serta kawan kawan yang sekeliling.

Dia komplain juga cakap yang arab ni macam semua teruk. sebab ramai yang dah tinggalkan cara hidup islam. dia amik contoh dekat sambil tunjuk ke arah televisyen yang memaparkan seorang penyanyi perempuan arab dalam video clip seksinya itu.

Dia cakap dengan penuh konfiden. serius aku suka gila cara dia cakap. speaking english macam sebelum ni dia duduk dekat europe pulak. padahal dia kata, sebelum ni duk terperap dalam palestin sebelum habis tawjihi.

gaya dia cakap sumpah matang. matang habis habisan. dan seriusly dia sangat meraikan kewujudan aku.

sumpah aku terharu. aku terasa bahang ukhuwah fillah tu bila jumpa manusia macam dia.

............

aku sebenarnya banyak kawan kawan palestine dekat universiti aku. kebanyak orang palestine ni bijak bijak belaka pada pandangan aku sendiri. budak lab aku sendiri yang kebanyakannya budak dentist pun hampir kebanyakannya budak palestine tak silap aku.
sumpah aku kaget.

namun, macam manusia lain juga. dalam pandai pandai dorang ni. kadang kadnag. ada ja yang kadang kadang nama ja arab islam. tapi gaya hidupnya dengan pakaiannya dan etc. buat kita susah nak sangka dia islam kadang kadang. itu yang buat kau konfius tu selalu. orang arab ni selalunya nak detect dia kristian ke tidak. tengok sama ada dia pakai rantai salib ke tak. kalau tak pakai tu, insyaAllah Islam.

sedih juga. aku ingatkan. orang arab ni khususnya orang palestine tu sendiri sepatutnya lebih islamik. namun hakikatnya memang betul. Iman itu tak boleh diwarisi.

...................

dalam sejam lebih aku lepak dengan ibrahim dan 'ala.

lepas tu kami bersurai. memandangkan aku pun nak exam esok.

mereka ajak aku untuk join dorang swimming esok dekat kolam renang. aku macam serius malas gila. lagipun lusa aku ada exam lagi.

tapi tiba tiba Ibrahim pulak kata. yang dia pasti akan jadi orang yang paling gembira dekat dunia ini bila aku datang. aku tahu ayat tu macam nak bodek. tapi secara tak langsung. bila orang macam dia cakap camtu. benda tu sedikit sebanyak bawak efek dekat hati aku.

Lagipun, Ibrahim akan kembali ke palestine hari ahad ni sebab dia datang sini hanya untuk ziarah abang dia. Tambahan result tawjihi dia akan keluar pada oktober ini. dan sementara waktu tu, dia cakap bapak dia suruh dia kerja dulu. sumpah teringat masa zaman aku lepas spm dulu. LOL.

'Ala belanja aku makan hari ini. serius aku terharu. aku rapat dengan dia. cuma hari ini kurang sikit cakap dengan dia memandangkan kazen dia ada. jadi aku lebih kepada borak dengan kazen dia tu, Ibrahim.

.............

seriusly, aku rasa bersyukur sangat sebab dapat belajar luar negara. khususnya dekat bumi arab ni.

tak pernah aku terfikir untuk belajar dekat bumi arab ni.

tak pernah aku terfikir yang aku akan ada kawan kawan palestine.

dorang ajak aku pergi tempat dorang. tapi aku terpaksa cakap yang aku tak boleh. sebab passport malaysia dah tercatat orang malaysia tak boleh masuk Israel.

Hakikatnya, mereka duduk di Palestine. tapi kau pun faham lah kan apa yang Israel dah buat. segala benda milik palestine di'Israel'kan oleh orang Israel.

sumpah aku bengang.

semoga aku akan tetap dengan Islam sampai akhir hayatku.

sekian

4 comments:

dR dReamLoVeR said...

aku pon geli tgk org buat shawarma barehand je.

Aika said...

ade ke orang arab yang agama kristian?

Anonymous said...

ada ja. tapi tak ramai.

Anonymous said...

sumpah best jadi kau ;p