Tuesday, July 27, 2010

Chapter 91: muhasabah diri.


Assalamualaikum,

ia akan menjadi terlalu sampah jika kita sibuk memerhatikan sikap manusia lain sambil mengkritik mereka. disamping mempersoalkan tahap amalan mereka.

"budak ini bagus. pergi masjid selalu. tiap tiap waktu solat pergi masjid. tapi cuma dia slack ja. pakai short masa dekat rumah depan kawan kawan. aku rasa dia ni teruk lah. tak guna lah dia pergi masjid macam tu"

kau tahu tak betapa kejam nya syaitan buat kau berfikiran macam tu sampai bersangka buruk dekat orang lain. dalam waktu yang sama syaitan akan kata kau lah yang terbaik, kau lah yang patut dicontohi, kaulah jejaka idaman solehah, dan etc.

kerana apa? kononnya segala hukum Allah kau laksanakan dengan baik sekali dimata sekalian manusia. hakikatnya, hati kau masih tidak terhenti memerhatikan orang lain. membandingkan ibadah kau dengan mereka. serta mengkagumi kehebatan diri kerana mampu beribadah lebih daripada orang lain tanpa membuat kemungkran. kononnya lah.

ada sampai satu waktu tu, Allah akan uji kita dengan perasaan yang kita akan rasa ibadah kita dah cukup.

walaupun ini kerja Syaitan nak hasut, namun ini lah bentuk ujian yang Allah bagi dalam sedar tak sedar.

kita selalu kritik kawan kawan kita, katanya kawan kawan kita ni teruklah. hisap rokok lah. ikhtilat kuatlah. pakaian tak reti nak jaga lah. mulut macam longkang lah dan etc.

lepas tu kita macam kagum pulak dengan diri kita sebab kita tak buat benda benda macam tu.

dalam waktu yang sama, kita tak pernah nak usaha doakan kawan kawan kita untuk sampai ke pangkal jalan. kerana tekad hati kita mengatakan bahawa mereka dah jauh terpesong. sudah tak boleh buat apa apa lagi.

kau dunia kau. aku dunia aku. kubur kita lain lain. kau dah buat kau pandai tanggung.

hinakan diri ni bila rasa kita macam tu?
pernah tak kita doa setiap masa untuk kawan kawan kita?
pernah tak kita buat solat hajat khas untuk kawan kawan kita?
pernah tak kita?

kalau masa sembahyang sekadar nak doakan untuk diri sendiri dan keluarga sendiri sahaja, alamatnya selfish lah diri kita.

kadang kadang kita berusaha untuk menjauhkan diri kita daripada kawankawan kita yang Allah uji ini, kononnya kita nak lari daripada pengaruh yang tak elok daripada mereka.

tak salah tindakan ini. cuma dalam usaha kita jauhkan diri kita daripada mereka. kadangkala secara sedar tak sedar. kita sebenarnya menjauhkan lagi diri mereka dari hidayah Allah.

kita takda kuasa nak bagi hidayah. memang betul. namun hati manusia ni kalau kita pandai betul sentuh bebaik , belai hati mereka dan macam macam lagi. dengan izin Allah, sekelip mata ja boleh buat dia kesal semula kesilapannya.

kalau kawankawan kita bagi nasihat dekat kita pula, kita tak nak terima. egonya tinggi. dengan ditelinga. mengata didalam hati.

apa yang dikatakannya?

"ahh, kau sembahyang pun lambat. ada hati nak nasihat aku. tengok aku, setiap kali masuk waktu. aku terus pergi masjid. sah sah lah Allah nak tolong aku. nasihat orang macam kau ni tak leh guna pakailah!"

itu cakap dalam hati. muka penuh berseri. sebab sbar la katakn. tapi dalam hati, penuh dengan maki. macam lah Allah tak dengar.

maki diikuti istighfar tak mengapa. tapi maki dituruti maki. dituruti maki lagi. dan so forth.

.............

syurga dicipta bukan untuk kita seorang.
semua orang nak orang yang tersayang masuk syurga sama sama dengan dia.
tapi tak semua orang boleh dapt syurga senang senang.

kalau betul lah kita ni sayang kawan, kita mesti tak sanggup nak tengok kawan kita masuk neraka.


jadi, kenapa lari lagi dari mereka?

sekian.


2 comments:

-hazen said...

ergh,

Anonymous said...

thanks komeng!!
ingat mngingati..
haha..