Wednesday, July 28, 2010

Chapter 92: kenapa nak ego sangat?

Assalamualaikum,

aku faham. kadang kadang kita memang susah nak terima teguran. itulah manusia. aku pun manusia.

manusia dilahirkan dengan ego. ego yang terbentuk secara tidak langsung dek alam persekitaran.


............

aku akui. aku punyai ego. ego kadng kadang aku dapat kawal. kadang kadang aku tak dapat kawal. bila tak dapat kawal tu yang buat aku naik meletup nak melenting tak tentu pasal.

aku ego banyak sebab. sama juga dengan manusia lain aku rasa. ego ada banyak kategori.

tapi dalam banyak banyak ego kadang kadang. aku rasa yang paling aku rasa ego paling tak patut ialah bila orang tegur kita bab bab agama.

hakikatnya, aku ni kadang kadang sensitif betul kalau orang tegur aku bab bab agama ni. nak nak orang yang menegur tu bagi teguran headshot punya.

bila ditegur, dalam hati kadang kadang terdetik juga.

"aku tahu la. aku pun belajar la dulu. macam aku tak sekolah agama dulu"

aku tak tipu. kadang kadang aku terdetik benda macam tu.

hinakan?

tahu nak merungut 'sudah tahu' bila orang tegur. kalau dah tahu pun, kenapa masih buat lagi kesilapan yang nyata?

terukkan?

ego nya ditampilkan semata mata nak elakkan daripada perasaan malu dengan orang lain.

ini nama nya ego tak bertempat.

..............

tak semua orang macam ni kadang kadang. kadang kadang tengok juga pada si penegur nya. kalau penegur nya menegur dengan ego. memang tak dapat sangkal lagi lah akan dibalas lagi dengan keegoan orang yang ditegur.

kita tegur sebab kita nak tengok orang kita tegur tu berada di landsan betul. bukan nak tunjukkan yang dia salah, lemah, bodoh, serta macam tatahu hukum agama.

kalau kita tegur, semata mata sebab nak tunjuk kita berilmu.
takpun nak saja ja nak buat dia malu dan hormat kita.

memang silap besar lah brader.
kena maki free free rasanya.

............

tapi tu la pasal. tatau nak salah kan sapa.penegur ke orang yang ditegur.

lebih baik lagi aku rasa. kita cuba merendahkan segala bapak jenis ego dalam diri kita apabila ditegur walaupun kadang kadang benda tu macam benda kecik.

misalnya kita sujud tak betul masa sembahyang.

tak payh ego. rendah kan ego kita. terima saja. walaupun penegur cakap dengan cara yang memang macam nak mintak penyepak. kita mengalah. terpaksa khusnuzon.

dia tegur bukan sebab dia bajet power. cuma sebab dia sayang kita dan tengok kita dalam keadaan betul sentiasa.

ego dalam bab bab agama ni aku rasa tak patut. nak nak kalau kita sekadar khatm silibus Pendidikan Islam dekat sekolah tu ja.

aku sedih kalau kenangkan sikap aku yang macam ni kdang kadang.

sob sob sob.

sekian.

4 comments:

-hazen said...

setuju bhai.

Cidak said...

bhai,aku setuju.

cessssssss.

wanny 婉妮 rahman said...

setuju ;)

dai-chan of luck said...

salam.
sy pun jenis ego jugak kdg2

tp kan,
penah sy baca satu artikel
manusia ni kena saling mengingati
mungkin sesuatu benda tu kita dah tahu, tapi kita manusia kan? mudah lupa

kadang2 org yg mengingati kita tu sama jenis (perangai) je dgn kita
sebab org yg nak mengingati kita tu kena perfect kononnya, tapi sampai bila kan?
sebab mana ada manusia yang sempurna atas dunia ni :)
jadi, kita tengok apa isi nasihat tu, jangan tengok orang dia.

peringatan untuk sy jugak sebenarnya yang kadang2 ego tak kena, hoho

p/s : maaf kalau ada tersinggung, xde niat.